Μπορεί μια μετατόπιση των αγορών να βοηθήσει την Tesco να κτυπήσει τις εκπτώσεις;

Πάνω από 60 χρόνια πριν, η Tesco εισήγαγε για πρώτη φορά το μετρητή κρέατος και τυριών στο νέο superstore της στο Maldon, Essex.

Σήμερα, είναι η μέρα που θα απαλλαγούμε από αυτά σε 90 από τα καταστήματα του Ηνωμένου Βασιλείου.

Η Tesco θα κρατήσει το κρέας, τα ψάρια και τα καταστήματα μετρητών σε 700 σούπερ μάρκετ, αλλά ενώ μερικά από αυτά θα στελεχώνονται με πλήρη απασχόληση, άλλα θα είναι επανδρωμένα με “ευέλικτη” βάση.

Η μεγαλύτερη αλυσίδα σουπερμάρκετ της Βρετανίας λέει ότι κάνει τις αλλαγές επειδή οι άνθρωποι δεν κάνουν αγορές όπως ήταν.

Πηγαίνουν – ή λιγότερα – είναι οι ημέρες του μεγάλου εβδομαδιαίου καταστήματος.

“Η αγορά είναι δύσκολη και πρέπει να προσαρμόζουμε συνεχώς ώστε να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί και να ανταποκριθούμε στον τρόπο με τον οποίο επιθυμούν να ψωνίζουν οι πελάτες”, λέει ο Jason Tarry, διευθύνων σύμβουλος της Tesco UK & Ireland.

Οι περικοπές του Tesco σε αντίθεση με το κόστος για να χτυπήσουν 9.000 θέσεις εργασίας

Η Diane Wehrle, Διευθυντής Insights στην εταιρία ερευνών λιανικής Springboard, αναφέρει ότι οι τάσεις έχουν αλλάξει από 30 ή 40 χρόνια πριν, όταν οι άνθρωποι ήθελαν να ψωνίσουν σε μεγάλα, καθαρά καινούρια σούπερ μάρκετ.

“Επιστρέφουμε σε αυτό τον τόπο από όπου ξεκινήσαμε κάποτε, δηλαδή ότι θέλαμε να είμαστε προσεκτικοί στην προέλευση του φαγητού μας και είμαστε πιο συνειδητοί για τα απόβλητα, έτσι δεν ψωνίζουμε όπως κάναμε τη δεκαετία του ’80 και το στις αρχές της δεκαετίας του 1990 που ήταν αυτό το τεράστιο κατάστημα μία φορά την εβδομάδα.

“Αυτός είναι ο αναπόφευκτος, κυκλικός χαρακτήρας του λιανικού εμπορίου. Ήρθαμε από ένα μέρος όπου είχαμε ανεξάρτητους – τους κρεοπωλεία και τους αρτοποιούς – και τώρα είμαστε εκεί επειδή οι άνθρωποι θέλουν να πάνε σε αυτά τα ξεχωριστά καταστήματα”.

Οι άνθρωποι είναι επίσης πιο απασχολημένοι.

Η Catherine Shuttleworth, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του πρακτορείου μάρκετινγκ Savvy, ο οποίος ενεργεί για πολλούς λιανοπωλητές, λέει: “Όταν βρίσκεστε σε ένα μεγάλο σούπερ μάρκετ θέλετε να είστε μέσα και έξω το συντομότερο δυνατόν”.

Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότερο τα μικρότερα ανεξάρτητα καταστήματα, λέει η Diane Wehrle. “Δεν θέλετε να περιμένετε δύο φορές”, λέει – μία φορά για το μετρητή κρέατος ή ψαριού και στη συνέχεια για το checkout.

Η κ. Shuttleworth θεωρεί επίσης ότι οι νεότεροι αγοραστές “χιλίων ετών” με “πραγματικό ενδιαφέρον” στα τρόφιμα έχουν βοηθήσει να αλλάξουν τα ψώνια, λόγω της αυξανόμενης δημοτικότητας των αγροτικών αγορών και των υψηλόβαθμων σεφ.

Στο επίκεντρο της απόφασης του Tesco, ωστόσο, είναι το κόστος nya snabblån 2019.

Ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Dave Lewis δήλωσε τον Οκτώβριο του 2016 ότι ήθελε να μειώσει το κόστος κατά £ 1,5 δισ. Τα επόμενα τρία χρόνια.

Έχει ήδη πάρει 10.000 θέσεις εργασίας από την Tesco από τότε που εντάχθηκε στην αλυσίδα των σούπερ μάρκετ το 2014.

Η μείωση των ψαριών, των κρεατοσκευασμάτων και των κονσερβοποιιών αποτελεί μέρος ενός νέου προγράμματος κοπής κόστους που θα επηρεάσει περίπου 9.000 ρόλους.

Και κυματίζοντας πάνω από την απόφαση είναι το φάντασμα των Γερμανών Discounters Aldi και Lidl.

Ενώ τα δύο εμπορικά σήματα εξακολουθούν να είναι σχετικά tiddlers σε σύγκριση με την Tesco όσον αφορά το μερίδιο αγοράς – η Tesco διοικεί το 27,8% της βρετανικής αγοράς τροφίμων, η Aldi έχει 7,4% και η Lidl 5,4% – η παρουσία τους τράβηξε το γιγαντιαίο σούπερ μάρκετ δική αλυσίδα έκπτωσης που ονομάζεται Jack’s.